Ε65: Ουτοπία ο Μάρτιος...

  • Κατηγορία: ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • Δημοσιεύθηκε : Σάββατο, 18 Φεβρουαρίου 2017 18:06

Την ίδια στιγμή που ο Υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπρίντζης δηλώνει ότι το κομμάτι Τρίκαλα – Ξυνιάδα του Ε65 θα δοθεί σε χρήση στα τέλη Μαρτίου, ολόκληρη κοιλαδογέφυρα στην Καϊτσα είναι ακόμη στην μέση της κατασκευής.

Η ΑΛΗΘΕΙΑ, βρέθηκε στο έργο και φωτογράφησε τα ημιτελή έργα που καθιστούν ουτοπία να λέγεται ότι θα παραδοθούν τόσο σύντομα.

Δεν εξυπηρετεί την Δυτική Θεσσαλία η χάραξη μέσω Κηπουριού Γρεβενών μιας και μεγαλώνει την πρόσβαση προς την Αδριατική κατά 25 χιλιόμετρα.

Εδώ και μήνες, ακούμε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ότι το κομμάτι Τρίκαλα – Ξυνιάδα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος, (Ε65) θα παραδοθεί σε χρήση στους πολίτες, στα τέλη Μαρτίου.

Από την πρώτη στιγμή που ο αρμόδιος υπουργός κ. Χρήστος Σπρίντζης έκανε αυτή τη δήλωση, γράψαμε ότι αυτό είναι αδύνατον να συμβεί, μιας και υπάρχουν ημιτελή έργα που είναι αδύνατον να ολοκληρωθεί το έργο μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα, μιας και εκκρεμούν ακόμη πολλά και σημαντικά σημεία του έργου.

Σημαντικότερη όλως είναι μια ολόκληρη γέφυρα που κόβει τον δρόμο στα δύο. Συγκεκριμένα, μιλάμε για την κοιλαδογέφυρα πριν από την Καϊτσα που η κατασκευή της θέλει ακόμη πολύ δρόμο. Επίσης πρέπει να γίνουν πολλές εργασίες ακόμη μέσα στις σήραγγες και κυρίως στα ηλεκτρομηχανολογικά.

Τέλος, προβλήματα υπάρχουν και στα πρώτα πέντε χιλιόμετρα από την πλευρά της Ξυνιάδας και έτσι το plan b της εταιρείας προβλέπει την παράδοσή τους ως ένας κλάδος με διπλή κυκλοφορία.

Σαν να λέμε δηλαδή, έχουμε ένα έργο που είναι αδύνατον να παραδοθεί στους πολίτες όχι μόνο στα τέλη Μαρτίου, αλλά και πολύ αργότερα.

Όταν μιλάει ο υπουργός για παράδοση του έργου από Τρίκαλα έως Ξυνιάδα, ο κόσμος καταλαβαίνει ότι θα μπαίνει με το αυτοκίνητό του στον δρόμο από τα Τρίκαλα και θα φτάνει μέχρι την Ξυνιάδα σε έναν διπλής κατεύθυνσης δρόμο. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί και για έναν ακόμη λόγο.

Όταν φτάσει κάποιος στο τέλος του δρόμου στην Ξυνιάδα, όταν αυτός ολοκληρωθεί, που θα πάει στη συνέχεια; Πως θα μπει στον παλιό δρόμο για να συνεχίσει για την Λαμία; Μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει έργα που να συνδέουν τον Ε65 με την παλιό δρόμο.

Αυτή είναι η εξήγηση και της αναβολής της επίσκεψης πριν λίγες μέρες του υπουργού στα έργα του Ε65.

Αν και προκαλέσαμε τότε τον κ. Υπουργό να μας πει αν θα είναι έτοιμο το έργο, υπήρξε σιωπή ασυρμάτου. Κάτι θα ξέρουν και δεν μιλάμε.

Αντιδράσεις για την σύνδεση στο Κηπουριό

Την αντίδραση του πρώην αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης και βουλευτή Ιωαννίνων Σταύρου Καλογιάννη, προκάλεσε η απόφαση της κυβέρνησης να γίνει η σύνδεση του Ε65 με την Εγνατία οδό κοντά στα Γρεββενά.

Γράφει ο κ. Καλογιάννης: Η Κυβέρνηση εμπαίζει τους Ηπειρώτες για τη χάραξη του Αυτοκινητόδρομου Ε65. Το θέμα της χάραξης του βόρειου τμήματος, Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία οδός, του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), είναι γνωστό και έχω ενημερώσει επ’ αυτού όλους τους Φορείς της Ηπείρου επανειλημμένα.

Το εν λόγω τμήμα, που άρχιζε από την Παναγιά Τρικάλων (Εγνατία οδός) και κατέληγε στα Τρίκαλα, είχε μελετηθεί και αδειοδοτηθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ προ δεκαετίας. Όμως λόγω προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, από Δήμους και Συλλόγους του Νομού Γρεβενών, δεν περιλήφθηκε στην τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου, η οποία κυρώθηκε από τη Βουλή το 2013.

Σε αυτή την τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται ότι ο παραχωρησιούχος οφείλει να καταθέσει εναλλακτική λύση, για το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία οδός, χωρίς το Δημόσιο να δεσμεύεται γι’ αυτήν. Από την πλευρά του το Υπουργείο Υποδομών οφείλει να επιλέξει τη βέλτιστη λύση από τεχνικής, οικονομικής, κυκλοφοριακής και περιβαλλοντικής άποψης, η οποία θα υλοποιηθεί.

Στο πλαίσιο αυτό ο παραχωρησιούχος κατέθεσε στο Υπουργείο χάραξη, η οποία όμως δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα της Ηπείρου, των Ιονίων Νήσων και των δυτικών Βαλκανίων, όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί, καθώς αυτή καταλήγει πολύ ψηλά επί της Εγνατίας, στο Κηπουργειό Γρεβενών!

Τον περασμένο Ιούλιο, κατέθεσα τεκμηριωμένη και περιβαλλοντικά φιλική χάραξη, η οποία μειώνει την απόσταση της Ηπείρου με τα Τρίκαλα κατά 30 χιλιόμετρα περίπου, σε σχέση με την πρόταση του παραχωρησιούχου, χωρίς να βλάπτει τα συμφέροντα των όμορων Περιφερειών. Το Υπουργείο όφειλε να εξετάσει αυτή την πρόταση, η οποία στηρίχθηκε από παρατάξεις του Περιφερειακού Συμβουλίου Ηπείρου, του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων, τον Πρόεδρο του ΤΕΕ, από Συλλόγους, Φορείς, επιστήμονες. Μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει καμία τοποθέτηση του Υπουργείου επί της αυτής της πρότασης.

Στην μεγάλη σύσκεψη για το θέμα, που διοργάνωσαν στο Δημαρχείο Τρικάλων στις 7 Οκτωβρίου 2016, η ΠΕΔ και η Περιφέρεια Θεσσαλίας, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών είχε ανακοινώσει ότι για το εν λόγω τμήμα δεν υπήρχε ούτε χάραξη, ούτε αδειοδότηση, ούτε χρηματοδότηση. Δηλαδή, όλα τα θέματα ήταν ανοικτά. Τα ίδια βεβαίωνε και ο Υπουργός Υποδομών προ διμήνου στα Ιωάννινα.

Όμως ο εμπαιγμός των πολιτών από τη σημερινή Κυβέρνηση δεν έχει όρια. Στο Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας έχει σταλεί για διαβούλευση, στις 5 Ιανουαρίου 2017 (!), η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) της χάραξης που έχει καταθέσει ο παραχωρησιούχος, με την οποία ο Ε65 καταλήγει στο Κηπουργειό Γρεβενών!

Δηλαδή, ενώ η πολιτική ηγεσία του Υπ. Υποδομών διαβεβαιώνει δημοσίως ότι διερευνά τη βέλτιστη λύση του άξονα, το Υπ. Περιβάλλοντος έστειλε την ΜΠΕ του παραχωρησιούχου για διαβούλευση και μάλιστα μόνο στη Θεσσαλία, χωρίς καν να ενημερώσει τους Ηπειρώτες!

Καλώ τους Βουλευτές, το Περιφερειακό Συμβούλιο και τα Δημοτικά Συμβούλια της Ηπείρου, που – πλην ελαχίστων περιπτώσεων – δεν ασχολήθηκαν καν με το μείζον αυτό θέμα, ως εάν ο Ε65 αφορούσε άλλη χώρα, να πράξουν το αυτονόητο: να ζητήσουν από την Κυβέρνηση να γίνει διαβούλευση επί της ΜΠΕ του τμήματος Τρίκαλα – Εγνατία οδός και στο Περιφερειακό μας Συμβούλιο, ώστε να ενημερωθούν επιτέλους αναλυτικά οι Ηπειρώτες (όπως άλλωστε έχω προτείνει από τις 28 Ιουλίου 2016) και να διασφαλιστούν τα συμφέροντα της Ηπείρου και γενικότερα της Δυτικής Ελλάδας, να επιτευχθεί δηλαδή ο στόχος για τον οποίο σχεδιάστηκε ο Ε65.

Από την πλευρά της η Κυβέρνηση οφείλει να απαντήσει: Ποιοι λόγοι επιβάλουν την κατάληξη του Ε65 στο Κηπουργειό Γρεβενών; Γιατί αποφεύγει μέχρι σήμερα τον διάλογο με τους Ηπειρώτες επί του θέματος; Τι προσπαθεί αλήθεια να κρύψει;

Δεν εξυπηρετεί την Καρδίτσα

Η χάραξη που θέλει τον Ε65 να τέμνει την Εγνατία οδό λίγο πριν τα Γρεβενά, δεν εξυπηρετεί τους Καρδιτσιώτες. Μας λένε ότι με την ολοκλήρωση του έργου, θα μας συμφέρει να πηγαίνουμε στην Θεσσαλονίκη μέσω Εγνατίας. Αυτό όμως δεν είναι το ζητούμενο αυτού του έργου για τους παρακάτω λόγους.

1ον Η Καρδίτσα φτάνει εύκολα στην Θεσσαλονίκη από τον υπάρχων δρόμο που με δύο βελτιώσεις (γέφυρα Συκαιώνας και σύνδεση του Καρδίτσα - Λάρισα με την ΠΑΘΕ) η Θεσσαλονίκη μετά την παράδοση και των σηράγγων στα Τέμπη, θα είναι κάτω από δύο ώρες.

2ον Η σύνδεση του Ε65 στην θέση Παναγιά θα μας έφερνε πολύ κοντά σε έξοδο στο Ιόνιο Πέλαγος και στον δρόμο που μέσω Ηγουμενίτσας οδηγεί στην Ευρώπη. Αν η σύνδεση γίνει στα Γρεβενά, τότε θα είμαστε πάλι υποχρεωμένοι να διανύουμε τον παλιό δρόμο Τρίκαλα – Παναγιά μήκους 30 χιλιομέτρων για να μπούμε στην Εγνατία, μιας και δεν νομίζουμε ότι θα υπάρξει τρελός να κάνει επιπλέον 25 χιλιόμετρα και να πληρώσει ένα σωρό διόδια;

3ον Ποιος οδηγός που έρχεται από την Ευρώπη μέσω Ηγουμενίτσας, θα προτιμήσει τον Ε65 όταν θα είναι κοντινότερη η διαδρομή για την Αθήνα μέσω της Ιόνιας Οδού;

Η μετατόπιση της χάραξης του βόρειου τμήματος από την περιοχή του Μετσόβου στην περιοχή του Γρεβενών (στο Κηπουρειό) είναι λάθος επιλογή. Όλη η στρατηγική χάραξη που επιλέχθηκε ήταν να μπορέσει ο Ε65 να έρθει κοντά στην Ήπειρο και να έχει εύκολη σύνδεση με την Ηγουμενίτσα, τα Ιωάννινα και τον άξονα της Αδριατικής. Τώρα απομακρύνεται από αυτόν και η απόσταση μεγαλώνει κατά 25χλμ.

Η αλλαγή χάραξης απομακρύνει τον Ε65 από την Ήπειρο και την Αδριατική Οδό και χάνεται η ευκαιρία ανάδειξης του κάλλους της Δυτικής Θεσσαλίας. Η αλλαγή χάραξης πέραν της επιβάρυνσης με επιπλέον χιλιόμετρα θα επιφέρει πλήγμα στην προσέλκυση και ανάδειξη των σημαντικών σημείων της περιοχής, όπως η Καλαμπάκα που είναι το δεύτερο σημαντικότερο μέρος της Ορθοδοξίας μετά το Άγιον Όρος, αλλά και η Λίμνη Πλαστήρα που θεωρείται από τους ομορφότερους τόπους της Ευρώπης.