Να πάει μπροστά η Δημόσια Εκπαίδευση

  • Κατηγορία: ΑΠΟΨΕΙΣ
  • Δημοσιεύθηκε : Πέμπτη, 20 Ιουλίου 2023 12:47

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΣΠΥΡΟΥ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΥ

Τα Πανεπιστήμια μας είναι σήμερα σε πολύ καλύτερο σημείο από ό,τι ήταν το 2019. Έχουν πολύ περισσότερες θέσεις καθηγητών, περισσότερα χρήματα, στενότερη σύνδεση με την αγορά εργασίας, περισσότερες συνεργασίες με κορυφαία ΑΕΙ του εξωτερικού.

Ειδικότερα:

Α. Καθιερώθηκε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στα ΑΕΙ

Β. Ενισχύθηκε η εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων καθώς προωθήθηκαν συνεργασίες με Ε.Ε., Η.Π.Α., Ηνωμένο Βασίλειο.

Γ. Αποκαταστάθηκε το πανεπιστημιακόάσυλο για την ασφάλεια και την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας.

Δ. Στηρίζεται η δημιουργία νέων, σύγχρονων φοιτητικών εστιών μέσα από συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για έργα πάνω από 640 εκατ. ευρώ.

Ε. Αυξήθηκαν οι θέσεις των καθηγητών.

ΣΤ. Προχωρούν εμβληματικές δράσεις με πόρους ύψους 571 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση έργων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Χρειάζονται όμως και πολλές άλλες μεταρρυθμίσεις για να πάνε μπροστά και να αναβαθμιστεί η δημόσια εκπαίδευση.

   Η ελληνική εκπαίδευση θεωρώ ότι χρειάζεται:

   Πρώτον: Μια τολμηρή μεγάλης κλίμακας μεταρρύθμιση με ενιαίο σχεδιασμό από το δημοτικό εως το Παν/μιο.

Δεύτερον: Γενναία ανανέωση στα προγράμματα σπουδών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ώστε να καλλιεργούν την κριτική σκέψη και όχι την αποστήθιση.

Τρίτον: Να ιδρυθεί κεντρικός Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών ώστε το εκπαιδευτικό προσωπικό πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να ενημερώνεται συνεχώς για τις νέες διδακτικές μεθόδους και επιστημονικές εξελίξεις με συστηματικό τρόπο.

   Τέταρτον: Να ληφθούν μέτρα για να μειωθούν σημαντικά οι μεγάλες ελλείψεις εξειδικευμένου προσωπικού. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι 8 στις 10 (το 81%) των εταιρειών πληροφορικής δηλώνουν ότι δεν βρίσκουν προσωπικό με τις κατάλληλες δεξιότητες για να καλύψουν τις υφιστάμενες ανάγκες τους.

   Μεγάλο πρόβλημα θεωρώ ότι είναι οι εξετάσεις που οδηγούν σε τμήματα και σχολές χωρίς επαγγελματική διέξοδο. Μάλιστα αυξήθηκαν περισσότερο εκείνοι που έδωσαν γραπτά «κάτω από τη βάση». Το θέμα είναι η αναζήτηση ώριμων συναινετικών λύσεων που θα ενεργοποιήσουν ξανά το σχολείο.

   Στην ανώτατη εκπαίδευση πρέπει να προχωρήσει η απεξάρτηση των ΑΕΙ από την κεντρική διοίκηση και την υπερβολική γραφειοκρατία, ταυτόχρονα με λογοδοσία και επιβράβευση όσων παράγουν έργο. Πρέπει επίσης να διευκολυνθεί η προσέλκυση πόρων και η διασύνδεση με επιστήμονες και φορείς του εξωτερικού, σε τομείς αιχμής.

   Ένα άλλο αναγκαίο μέτρο θεωρώ ότι είναι η δρομολόγηση της συνταγματικής αναθεώρησης για το άρθρο 16 του Συντάγματος, ώστε να επιτραπεί η ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων υπό την εποπτεία βεβαίως του κράτους.

   Επίσης, απαραίτητα είναι τα μέτρα για την εξάλειψη της βίας στα Πανεπιστήμια. Την εγκατάσταση της πανεπιστημιακής αστυνομίας, με βάση πρωτόκολλα συνεργασίας Πανεπιστημίων και αστυνομίας και τη συγκρότηση σχεδίων ασφαλείας.

   Ο κόσμος της εκπαίδευσης αλλάζει ταχύτατα και αντιμετωπίζει όλο και πιο μεγάλες προκλήσεις: Η τεχνολογία, η τεχνητή νοημοσύνη, τα νέα ψηφιακά μοντέλα διδασκαλίας, ο μετασχηματισμός της εργασίας και ο τρόπος που αλλάζει την εκπαίδευση. Η ανάγκη να συνδεθούν οι επιχειρήσεις και η αγορά με τα Πανεπιστήμια απ’ όπου θα αποφοιτήσουν οι εργαζόμενοι του μέλλοντος που χρειάζονται πλέον πολλά εφόδια και ειδικές δεξιότητες προκειμένου να επιβιώσουν σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Η αυτοματοποίηση που εξαπλώνεται με ορμή, είναι τα μεγάλα ζητήματα που πρέπει να προβληματίσουν και να αντιμετωπισθούν με σοβαρότητα και υπευθυνότητα.

   Συνεπώς, θα πρέπει να βελτιωθεί το επίπεδο της παρεχόμενης παιδείας ώστε οι νέοι να μη στερούνται τις στοιχειώδεις γνώσεις που θα τους οδηγήσουν σε σύγχρονες ανώτερες σπουδές. Επίσης, να εισαχθεί σύγχρονος επαγγελματικός προσανατολισμός, ώστε οι νέοι να κατευθύνονται σε τομείς που ανταποκρίνονται στις γνώσεις τους και στα ενδιαφέροντα τους και να ενημερώνονται για τις επαγγελματικές προοπτικές αλλά και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

   Χωρίς μοντέρνο και ανταγωνιστικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν πας πολύ μακριά. Σημασία έχει τα δημόσια σχολεία, τα Πανεπιστήμια και η εκπαίδευση γενικότερα να πάει μπροστά. Να μπει δυναμικά στον 21ο αιώνα.