Τα γκαρσόνια της Ευρώπης…

Γράφει ο Γιώργος Αμβροσίου

Ίσως θα θυμάστε την φράση «θα γίνουμε τα γκαρσόνια της Ευρώπης», που αποδίδεται στον Ανδρέα Παπανδρέου του 1981. Τότε, ο Ανδρέας προσπάθησε να κρατήσει στην Ελλάδα τις βιομηχανίες και βιοτεχνίες, αλλά όπως αποδείχθηκε στην πορεία, ήταν νομοτέλεια να κλείσουν ή να φύγουν από την Ελλάδα. Τελευταίο παράδειγμα, αυτό της ΠΙΤΣΟΣ που πλέον θα κατασκευάζει τις οικιακές συσκευές στην Τουρκία με τα χαμηλά μεροκάματα.

 

Να λοιπόν που οι Έλληνες, έγιναν – με την καλή έννοια – τα γκαρσόνια της Ευρώπης και πλέον ο τουρισμός (στοιχεία 2019) εισφέρει το 20,8% στο ΑΕΠ της χώρας και το 21,7% της συνολικής απασχόλησης. Οι τουρίστες που ήρθαν στην Ελλάδα το 2019 ήταν 31,3 εκατ. χωρίς να περιλαμβάνονται οι αφίξεις από κρουαζιέρα και η Μέση κατά κεφαλή δαπάνη ήταν 564 €.

 

Επίσης, τα Top 5 αεροδρόμια (σε αφίξεις αλλοδαπών)ήταν την ίδια χρονιά τα εξής: Αθήνα (8.810.593), Ηράκλειο (3.256.490), Ρόδος (2.365.520), Θεσσαλονίκη (2.307.587), Κέρκυρα (1.463.288).

 

Υπό αυτές τις συνθήκες, όχι δεν μεπειράζει να είναι το γκαρσόνι της Ευρώπης, αλλά θα ήθελα να ήμουν και των ΗΠΑ, του Ισραήλ, της Αυστραλίας και όλης της υφηλίου.

 

Το 2020, η πανδημία έριξε στα τάρταρα, τουρισμό και έσοδα. Όμως, ενθαρρυντικά είναι τα πρώτα στοιχεία για φέτος. Διαβάζω ότι πάνω από 100.000 έξτρα πακέτα διακοπών πρόσθεσε εν μέσω αυξανόμενης ζήτησης στο πρόγραμμά της για το ερχόμενο καλοκαίρι η TUI στη Βρετανία – με άλλα 1.500 ξενοδοχεία σε 62 προορισμούς, στους κορυφαίους εκ των οποίων συγκαταλέγεται και η Ελλάδα.

Παρά το πλήγμα από την πανδημία του κορωνοϊού στον τουρισμό - που ανάγκασε τον όμιλο να ανακοινώσει προ ημερών το κλείσιμο άλλων 48 καταστημάτων του στη Βρετανία - η TUI αναφέρει, σύμφωνα με το travelweekly, ότι ιδιαίτερα οικογένειες είναι αυτές που προσπαθούν να κλείσουν πακέτα διακοπών σε προορισμούς όπως η Ελλάδα, η Κύπρος, η Τουρκία και η Φλόριντα κι ότι ο Μάιος συγκεντρώνει τις περισσότερες προτιμήσεις.

Αυξημένη ζήτηση παρατηρείται επίσης σ’ όλες τις ομάδες πελατών για μακρινούς προορισμούς, με το 24% των πελατών της TUI να επιλέγουν διακοπές μεγαλύτερης διάρκειας σε σχέση με το 2019 «σε μια ένδειξη της επιθυμίας τους να αναπληρώσουν το χαμένο [πέρυσι] χρόνο των διακοπών τους». Την περασμένη εβδομάδα ο όμιλος TUI ανακοίνωσε μείωση της πληρότητας από το 80% στο 75% για το καλοκαίρι σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019, αλλά στη Βρετανία καταγράφεται ισχυρή αύξηση των κρατήσεων για του χρόνου -120% πάνω σε σχέση με φέτος και 150% πάνω για τον Μάιο του 2022 έναντι του φετινού Μαϊου. Αλλά και ο όμιλος Thomas Cook καταγράφει «μετακίνηση από το φετινό καλοκαίρι του ενδιαφέροντος για κρατήσεις σε μεταγενέστερες ημερομηνίες κυρίως εντός της επόμενης χρονιάς με τους πελάτες να προτιμούν μεγαλύτερης διάρκειας διακοπές και να δείχνουν διάθεση να ξοδέψουν «κάτι παραπάνω».

 

Όμως, οι συνολικές κρατήσεις είναι ακόμη πολύ χαμηλά και δεν ξεπερνούν σε πληρότητα το 10%. Το γεγονός των χαμηλών προκρατήσεων επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρηγόρης Τάσιος, μιλώντας στην έκθεση Greek Panorama 2020, η οποία πραγματοποιείται από σήμερα διαδικτυακά με την υποστήριξη του ΕΟΤ.

 

Τα ξενοδοχεία αλλά και ολόκληρος ο τουριστικός κλάδος «χτίζει αντοχές εξαιτίας της πανδημίας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τάσιος, τονίζοντας ότι το μόνο που έχουμε μέχρι στιγμής από άποψη προκρατήσεων είναι τα voucher, τα κουπόνια δηλαδή που δόθηκαν σε όσους τουρίστες πέρυσι δεν κατάφεραν να ταξιδέψουν λόγω έκτακτων υγειονομικών συνθηκών». Αυτά, σύμφωνα με τον κ. Τάσιο, μπορούν να διασφαλίσουν ένα 5% με 10% πληρότητα για φέτος το καλοκαίρι κι αυτό αποκλειστικά για τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας. Όπως εξήγησε, τόσο στις μονάδες 12μηνης λειτουργίας όσο και σε αυτές του ορεινού όγκου, οι προκρατήσεις είναι μηδενικές και οι ελπίδες λιγότερες, δεδομένης της απουσίας συνεδριακού και χειμερινού τουρισμού αντίστοιχα.

 

Ενθαρρυντικό ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο είναι το γεγονός ότι ο ρυθμός εμβολιασμού σε συγκεκριμένες χώρες τροφοδότες του ελληνικού τουρισμού, όπως για παράδειγμα στη Μ. Βρετανία και το Ισραήλ, είναι υψηλός. Οι χώρες αυτές θα επιτύχουν νωρίτερα την ανοσία της αγέλης οπότε και οι κάτοικοί τους μπορεί να στραφούν πιο εύκολα στις διακοπές εκτός συνόρων. Να θυμίσουμε ότι η Βρετανία αποτελεί μια από τις βασικές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό. Στις ταξιδιωτικές εισπράξεις του 2019, οι οποίες έφτασαν στα επίπεδα ρεκόρ των 18,152 δισ. ευρώ, οι δαπάνες των Βρετανών τουριστών κατέγραψαν την μεγαλύτερη αύξηση, + 31,9%, φτάνοντας στα 2, 556 δισ. ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος.

 

Στα θετικά συγκαταλέγει ο κ. Τάσιος και το γεγονός ότι η κυβέρνηση έχει διάθεση να ανοίξει για όλες τις αγορές, λαμβάνοντας φυσικά τα απαραίτητα μέτρα υγειονομικής ασφάλειας όπως πιστοποιητικά εμβολιασμού, PCR τεστ 72 ωρών κτλ.