ΣΠ.ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΣ: Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΒΑΣΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

  • Κατηγορία: ΑΠΟΨΕΙΣ
  • Δημοσιεύθηκε : Παρασκευή, 31 Μαρτίου 2023 14:10

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΣΠΥΡΟΥ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΥ

Αυξάνονται οι ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού, ποσοτικές και  ποιοτικές, σε ειδικότητες και δεξιότητες των επιχειρήσεων του παραγωγικού τομέα της οικονομίας. Είναι αποτέλεσμα εκπαιδευτικών επιλογών που δεν ευθυγραμμίζονται επαρκώς με τις ανάγκες  της αγοράς εργασίας. Λόγω έλλειψης καθοδήγησης σταδιοδρομίας πολλοί νέοι επιλέγουν τομείς εκπαίδευσης χωρίς να γνωρίζουν που βρίσκονται οι ευκαιρίες απασχόλησης. Προγράμματα σπουδών εκπαίδευσης και κατάρτισης υστερούν σε σχέση με τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις στις θέσεις εργασίας. Οι ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού αποτελούν εμπόδιο στη δυναμική οικονομικής ανάπτυξης που έχει ανάγκη η Ελλάδα.

 Η κεντρική θέση του ανθρωπίνου κεφαλαίου στην επιδιωκόμενη οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας του 21ου αιώνα  μένει να αναδειχθεί ώστε να βελτιωθεί ραγδαία το υπάρχον απόθεμα γνώστων τεχνογνωσίας, υλικού και ανθρώπινου κεφαλαίου στο παραγωγικό και πνευματικό οικοσύστημα. Προς αυτή την κατεύθυνση χρειάζονται μεταρρυθμίσεις που να ευνοούν τον παραγωγικό μετασχηματισμό της χώρας.

 Το ποσοστό ανεργίας, αν και υποχωρεί σταθερά και σημαντικά τα τελευταία έτη, παραμένει το υψηλότερο στην ευρωζώνη, μαζί με αυτό της Ισπανίας. Ιδιαιτέρως  οξυμένο είναι το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού το οποίο ταλανίζει τουλάχιστον πέντε παραγωγικούς κλάδους: της μεταποίησης, του τουρισμού, των κατασκευών, των επιχειρηματικών υπηρεσιών, της τεχνολογίας-επικοινωνίας, των δραστηριοτήτων υγείας και της κοινωνικής μέριμνας.

 Αυτά τα ελλείμματακαι τα κενά είναι μια όψη της ισχνής παραγωγικής διάρθρωσης της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας και της ελλιπούς σύνδεσης της παιδείας με την οικονομία.

 Η εκπαίδευση είναι βασικός παράγοντας για να αναπτυχθεί μια χώρα. Η καλύτερη εκπαίδευση συνήθως οδηγεί σε αυξημένη ανάπτυξη της καινοτομίας και της τεχνολογίας. Η πρόσβαση και η επέκταση της γνώσης και η βελτίωση των ατομικών ικανοτήτων των πολιτών αποτελούν θεμελιώδεις προϋποθέσεις ώστε μια χώρα να αναπτυχθεί.

 Ένας σημαντικός λόγος  της ανεργίας των νέων πτυχιούχων στην Ελλάδα είναι και επειδή τα ΑΕΙ στη χώρα παράγουν πολύ περισσότερους πτυχιούχους σε κλάδους από όσους χρειάζεται η ελληνική οικονομία. Δηλαδή, καταγράφεται χάσμα ανάμεσα στις σπουδές και τις ανάγκες της οικονομίας.

 Τα επαγγέλματα που σήμερα παρουσιάζουν δυναμική ανάπτυξη σε ποσοστά απασχόλησης είναι οι σχεδιαστές και αναλυτές λογισμικού και εφαρμογών, οι επαγγελματίες διοίκησης, οι μηχανικοί και οι επαγγελματίες στον τομέα της υγείας. Υπάρχει θετική προοπτική απασχόλησης για τους αποφοίτους που ανήκουν στους επαγγελματίες του τομέα των τεχνολογιών πληροφορικής, της επαγγελματικής διοίκησης, τους επαγγελματίες υγείας και τους μηχανικούς.

Είναι πάντως ιδιαίτερα θετικό ότι στην εκπαίδευση τα τελευταία τέσσερα χρόνια, επι κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας συντελείται μια σιωπηλή επανάσταση. Μεγάλες αλλαγές, που είναι αναγκαίες επιτέλους υλοποιήθηκαν. Αυξήθηκε ο αριθμός των εκπαιδευτικών. Διορίστηκαν περίπου 25.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Προωθήθηκαν μεταρρυθμίσεις που οδηγούν σε αναβάθμιση της εκπαίδευσης στην χώρα μας όπως:

Πρώτον: Στην αποκατάσταση της εκπαίδευσης ως ενός πραγματικά δωρεάν  αγαθού για όλους.

Δεύτερον: Στον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού περιεχομένου και την αναβάθμιση των εκπαιδευτικών επιλογών.

Τρίτον:Στην ενίσχυση ανθρωπίνου δυναμικού

Τέταρτον: Στην αναβάθμιση της ποιότητας, της αποτελεσματικότητας και της λειτουργικότητας των δομών εκπαίδευσης.

Πέμπτον: Στην βελτίωση εκπαιδευτικών υποδομών και εξοπλισμού.

Χωρίς επιτεύγματα στη γνώση, στις επιστήμες και την τεχνολογία, το μέλλον είναι ιδιαίτερα δύσκολο. Και τούτο γιατί η εκπαίδευση  είναι ο βασικός παράγοντας για την επίτευξη ανάπτυξης στην Ελλάδας.