Κίνδυνος από τα πατίνια…

Γράφει ο Γιώργος Αμβροσίου.

Είναι 28 Μαΐου 2023 και περπατώ στην κεντρική πλατεία της Καρδίτσας που είναι γεμάτη κόσμο. Ξαφνικά, εμφανίζεται ένας νέος πάνω σε ένα πατίνι που τρέχει αρκετά γρήγορα πάνω στην πλατεία και κάνει ελιγμούς για να αποφύγει τους πεζούς. Από θαύμα δεν χτυπάει κανέναν πεζό και συνεχίζει απτόητος κατεβαίνοντας τον κεντρικό πεζόδρομο προς το Παυσίλυπο. Ο πεζόδρομος είναι επίσης γεμάτος κόσμο και αυτός προσπαθεί να τους αποφύγει κάνοντας ελιγμούς.

Δυστυχώς το περιστατικό αυτό δεν είναι το μοναδικό ούτε στην Καρδίτσα και περισσότερο σε όλη τη χώρα, όπου καθημερινά, δεκάδες χιλιάδες πατίνια θέτουν σε κίνδυνο τους πεζούς. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τα πατίνια που κυκλοφορούν στους Ελληνικούς δρόμους είναι πάνω από  600.000.

Δεν πρόλαβε να ξεθυμάνει η οργή μου και πηγαίνοντας στο σπίτι, βλέπω ένα σχετικό ρεπορτάζ στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN που αναφέρει: «Των κώδωνα του κινδύνου για τα εκατοντάδες χιλιάδες πατίνια που κυκλοφορούν στους δρόμους κρούουν οι επιστήμονες συγκοινωνιολόγοι, την ώρα που η χώρα μας θρηνεί καθημερινά νέους ανθρώπους που χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους».

«Η νομοθεσία ορίζει ότι το πατίνι δεν μπορεί να κυκλοφορήσει σε δρόμο όπου το όριο ταχύτητας ξεπερνά τα 50 χιλιόμετρα» αναφέρει στο OPEN ο συγκοινωνιολόγος Σταύρος Κωνσταντινίδης με αφορμή το ατύχημα 27χρονης κοπέλας στη Θεσσαλονίκη, όπου έπεσε με το πατίνι πάνω σε σταθμευμένο όχημα. Ο ίδιος τόνισε πως όσο η χρήση πατινιών αυξάνεται χωρίς ανάλογες υποδομές, θα αυξάνονται και τα ατυχήματα. «Δεν θέλω να γίνω προφήτης κακών, αλλά η αλήθεια είναι ότι η χρήση των πατινιών αυξάνεται, όπως και η χρήση των ποδηλάτων καθώς ο κόσμος αναζητεί εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης, την ίδια στιγμή η Πολίτεια δεν φροντίζει να δημιουργήσει υποδομές»

Μιλώντας για τα προβλήματα ταχύτητας των πατινιών ο ίδιος τόνισε πως «υπάρχει θεσμικό πλαίσιο και θα πρέπει να τηρηθεί που ορίζει μέγιστο ταχύτητας 25χλμ θα πρέπει δηλαδή τα πατίνια να έχουν αυτόν τον ''κόφτη''» είπε και πρόσθεσε «δυστυχώς εισάγονται ή προμηθεύονται από την αγορά πατίνια με μεγαλύτερες ταχύτητες χωρίς ελέγχους ή πειράζουν το πατίνι ώστε να πηγαίνει ταχύτερα». Ο ίδιος προτείνει ότι ενίσχυση των Μέσω Μαζικής Μεταφοράς αλλά και τη δημιουργία υποδομών εναλλακτικών  μετακινήσεων όπως οι ποδηλατοδρόμοι όπου θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και από τα πατίνια. «Πρέπει να δοθεί μια μεγάλη έμφαση στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας για το οποίο κανείς παράγοντας δεν το έχει στην ατζέντα του 24ωρες το 24ωρο. Οι σύγχρονες πόλεις απαιτούν επιτακτικά μια μεγάλη μεταρρύθμιση, αυτή δεν έχει γίνει στη χώρα μας» κατέληξε.

Τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν πάψει να είναι μέσο αναψυχής και μπαίνουν για τα καλά στις καθημερινές μας μετακινήσεις. Τα δύο θανατηφόρα ατυχήματα στην Πάρο και στη Μύκονο, με θύματα τους οδηγούς των πατινιών, φέρνουν και πάλι στο προσκήνιο την ανάγκη για μεγαλύτερη εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των οδηγών –τόσο των συμβατικών οχημάτων όσο και των ίδιων των πατινιών–, την καλύτερη οργάνωση της «μικροκινητικότητας» σε επίπεδο πόλης, αλλά και την καλύτερη αστυνόμευση, καθώς κανόνες υπάρχουν αλλά δεν τηρούνται.

Ας θυμίσουμε τους νόμους που διέπουν την κυκλοφορία τους: Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, τα ΕΠΗΟ χωρίζονται ουσιαστικά σε δύο κατηγορίες. Αν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι έως 6 χλμ./ώρα, θεωρούνται πως κυκλοφορούν ως πεζοί και η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 12 ετών. Αν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι από 6 έως 25 χλμ./ώρα, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα και η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 15 ετών.

Επίσης τα ΕΠΗΟ με μέγιστη ταχύτητα από 6 έως 25 χλμ./ώρα υποχρεούνται να κυκλοφορούν σε ποδηλατοδρόμους όταν υπάρχουν, ενώ διαφορετικά οι οδηγοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος. Ακόμα, σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα απαγορεύεται να κυκλοφορούν. Toυς παραβάτες περιμένουν πρόστιμα από 40 ευρώ έως και 200 ευρώ.