Το νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ

Γράφει ο Γιώργος Αμβροσίου

Τις τελευταίες μέρες με συνεντεύξεις του ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλους ανακοίνωσε τις αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ που θα εφαρμοσθεί πρώτη φορά το 2020 από τους μαθητές που φοιτούν σήμερα στην Α΄ Λυκείου.

Ο υπουργός – συνοπτικά - ανέφερε ότι τον Ιούνιο του 2020 θα είναι διαφορετικός ο τρόπος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ως κυρίαρχη λογική η πρόσβαση στα ΑΕΙ θα εξαρτάται από τον βαθμό του απολυτηρίου σε ένα σχολείο στο οποίο θα υπάρχει μια εντελώς νέα Β΄ και Γ΄ Λυκείου με λιγότερα μαθήματα που θα διδάσκονται σε περισσότερες ώρες ώστε να επιτευχθεί μια ουσιαστική εμβάθυνση γνώσεων. «Ως κυρίαρχη λογική, η πρόσβαση στα ΑΕΙ θα εξαρτάται από τον βαθμό του απολυτηρίου, σε ένα σχολείο, στο οποίο θα υπάρχει μία εντελώς νέα Β’ και Γ’ λυκείου», είπε και συμπλήρωσε ότι η Γ’ λυκείου θα είναι «ένα είδος προπαρασκευαστικού έτους».

Με το νέο σύστημα οι εγκύκλιες γνώσεις θα ολοκληρώνονται στη Β΄ Λυκείου και η Γ΄ Λυκείου όπως ισχύει σε πάρα πολλά κράτη θα είναι ένα είδος προπαρασκευαστικού έτους. Προφανώς δεν θα λείπουν μαθήματα γενικής παιδείας. Σήμερα όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα έχουμε ένα λύκειο χωρίς την τελευταία τάξη κάνοντας ως κοινωνία την παραπαιδεία οργανικό μέρος της δημόσιας εκπαίδευσης φτάσαμε στο σημείο κάθε φουρνιά όσων δίνουν εξετάσεις να κοστίζει στην ελληνική οικογένεια 2 δις ευρώ.

Ο υπουργός, έθεσε επίσης και ένα πολύ σοβαρό θέμα. Ανέφερε ότι μόνο το 30% των νέων μας σπουδάζει αυτό που θέλει και που έχει συμπεριλάβει στις 10 πρώτες επιλογές του. Το να μη σπουδάζουν οι νέοι μας αυτό που θέλουν είναι απογοητευτικό για την κοινωνία και απότοκο παθογενειών ετών που πρέπει επιτέλους να εκλείψει.

Όσον αφορά την Γ΄ Λυκείου, στις απολυτήριες εξετάσεις θα υπάρχουν μόνο τέσσερα μαθήματα, ενώ τα θέματα τους θα είναι κοινά για όλη την Ελλάδα. Τα μαθήματα αυτά θα είναι Γλώσσα, Μαθηματικά, Ιστορία και Φυσικές Επιστήμες. Η Γλώσσα θα διδάσκεται και θα εξετάζεται μαζί με την Λογοτεχνία ενώ για τις Φυσικές Επιστήμες σε εξέλιξη βρίσκεται η αντιπαράθεση για τη διδακτική ισορροπία και τις ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας.

Μετά τις απολυτήριες εξετάσεις θα υπάρχουν και οι Πανελλαδικές σε τουλάχιστον τρία μαθήματα. Τα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων θα προσδιορίζονται από το Επιστημονικό Πεδίο των σχολών που επιλέγει κάθε υποψήφιος και θα είναι εμβάθυνσης.

Πως μπορεί να διαφωνήσει κανείς με το νέο σύστημα; Είναι αναμφίβολα πολύ σημαντικές οι αλλαγές που πρόκειται να γίνουν, αλλά όλα αυτά πρέπει να τύχουν μεγάλης προσοχής. Συμφωνώ ότι η Τρίτη Λυκείου δεν υπήρχε, μιας και τα παιδιά μας έδιναν βάση μόνο στα φροντιστήρια. Αντιθέτως ταλαιπωρούνταν λίγες μέρες πριν από τις πανελλήνιες εξετάσεις με το να γίνουν εξετάσεις στα Λύκεια σε μαθήματα που καμία σημασία δεν έδιναν. Αντιθέτως τώρα περιορίζεται ο αριθμός των μαθημάτων. Υπάρχει όμως μια πολύ σημαντική παγίδα και είναι ότι τα θέματα θα είναι κοινά για όλους τους μαθητές της χώρας μας. Ουσιαστικά οι μαθητές θα γίνουν δύο φορές πανελλαδικές σε ενάμιση μήνα.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως είναι ότι θα μετράει το 20% του απολυτηρίου για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Για να είναι αντικειμενικό ένα τέτοιο μέτρο, θα έπρεπε να υπάρχει μια ισορροπία μεταξύ των Λυκείων της χώρας μας. Αν ένα σχολείο έχει καλούς και ευσυνείδητους καθηγητές, τότε θα υπερέχουν έναντι των άλλων που φοιτούν σε Λύκεια που διδάσκουν χαβαλετζήδες.

Επίσης, πρέπει η τράπεζα θεμάτων να είναι ειδικά τα πρώτα χρόνια κάπως περιορισμένη σε όγκο. Αν βάλλουν τα παιδιά στην λογική να μάθουν από 300 ασκήσεις ανά μάθημα για να δώσουν εξετάσεις για το απολυτήριο λυκείου, θα δημιουργήσουν τεράστια σύγχυση και αναστάτωση. Νομίζω ότι η Γ' Λυκείου θα πρέπει να στελεχωθεί από αυστηρά επιλεγμένους καθηγητές και όχι από το σωρό. Αναγκαία για κάτι τέτοιο είναι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Το σχολείο είναι οι άνθρωποι και όχι τα θρανία.